Metodika
Jestliže pracovníci nedodržují svou metodiku, tak je potřeba jí buď lépe vysvětlit, nebo naopak změnit. Chyba totiž může být jak na straně jedince, který nerespektuje, z nějakého důvodu, domluvený postup, tak i na straně pravidel, která jsou již zastaralá a neodpovídají aktuální situaci.
Když mluvím o metodice, tak tím myslím především písemně zaznamenaná pravidla fungování. Cílem metodiky je odpověď na otázku JAK (to dělat). Jsou-li pracovní postupy nastaveny správně, pak služba funguje efektivně, tj. plní to, co plnit má.
V sociálních službách, ale i jinde, musí být pracovní postupy v souladu s vyššími normami. Typicky to jsou legislativní normy jako zákony (např. Zákon o sociálních službách) a vyhlášky (např. 505/2006 Sb.), která obsahuje, mimo jiné, i standardy kvality sociálních služeb.
Jak pracuji?
- Formou skupinového sezení, kdy společně s týmem hledáme slabá i silná místa služby a především nové přístupy a pohledy.
- Formou připomínkování psaných dokumentů (metodik, směrnic, webových stránek, letáků, atd.).
Častá témata:
- vymezení cílové skupiny
- první kontakt a uzavírání dohod
- individuální plánování
- práva a povinnosti klientů služby
- propagace služby
- rámec služby (pro koho jsme, co nabízíme a za jakým účelem)
- výkaznictví (co zaznamenávat a jak)
- organizace práce (rozdělení kompetencí, plánování služeb, nastavení provozní doby)
- rozjezd nové služby
- jak sladit zájmy donátorů, organizace, pracovníků a klientů
- hodnocení služby a hodnocení pracovníků včetně vedoucích
Kdy využít metodickou podporu?
- Při přípravě na audit, inspekci, certifikaci.
- Při zájmu o nové pohledy na věc.
- Když něco skřípe, nefunguje podle vašich představ a nevíte co s tím.
Reference
„Spolupráci s panem Žákem lze charakterizovat jako vysoce profesionální. Je spolehlivý, flexibilní, s přirozenou autoritou, dobrým úsudkem a intuicí. Pan Žák má schopnost vést vícečetný kolektiv, schopnost hledat nové cesty, velmi dobře jedná s lidmi.“
„Tomáš Žák viedol tým NK Likusák ako metodik služby viac než 2 roky. Ako tým sme oceňovali jeho prehľad v problematike standardů, zákona a kvality služby. Spolupráca s ním bola dobrá, pretože ponúkal alternatívy na riešenie a dával nám na výber, ktorá je pre nás vhodná. Zároveň vedel vždy kriticky nahliadnuť na problematiku a pomocť nám presnejšie pomenovať tému o ktorej sme sa bavili. Z mojho pohladu má na pozíciu hodnotitela predpoklady, pretože má rešpektujúci prístup k mnohým možnostiam práce – nerazí cestu jednej možnosti. Vie zahliadnuť praktickosť riešení a vypočuť si dovody a následne ich zarámcovať do zákonného kontextu. Naviac je spolupráca s ním príjemná, čo by mohlo byť na pozícii hodnotitela pridanou hodnotou.“
- NZDM Vrtule (Praha), Jan Vališ DiS., 731 604 196, 283 029 310, vrtule@sdb.cz
- NZDM Likusák (Brno), Mgr. Zuzana Šťastná, 734 509 197, zuzana.stastna@ratolest.cz
- NZDM Klub Cesta (Říčany), Bc. Matúš Žák, 774 780 541, matus.zak@cestaintegrace.cz
- Nízkoprahové služby (Benešov), Mgr . Jiří Zatřepálek, 737 797 014, zatrepalek@magdalena-ops.cz
- Projekt spolupráce mezi Sociálně aktivizační službou pro rodiny s dětmi a NZDM Ratolest (Brno), Mgr. et Mgr. Vladislava Vondrová, 774 723 626, vladislava.vondrova@ratolest.cz
- OSPOD (Kutná Hora), Mgr. Šárka Zittová, 327 710 286, zittovas@mu.kutnahora.cz
- OSPOD (Čáslav), Bc. Miloslav Nykodým, 607 015 623, nykodym@meucaslav.cz
- MěÚ Chrudim, Metodik v projektu: Efektivní řízení sítě služeb pro ohrožení děti v SO ORP Chrudim, www.spona.chrudim-city.cz, Mgr. Petra Duchečková, DiS., 734 286 497, petra.ducheckova@chrudim-city.cz